Samuel Wowoah fortsätter karriären i Karlslund och på Nya Karlslundsskolan!

Karlslunds IF HFK kan med glädje meddela att den förre ÖSK-spelaren Samuel Wowoah, 37 år, har skrivit på för klubben.

Samuel växte upp i Lindesberg där han som ungdom spelade för ortens IFK. 1993, vid 17 års ålder, bytte han till allsvenska Örebro SK och som 19-åring skrev han A-lagskontrakt med klubben. Han spelade dock endast fem allsvenska matcher under de två kommande säsongerna och bestämde sig för att under fyra säsonger istället utvecklas i Division 1 i Hertzöga BK respektive Motala AIF.

Säsongen 1999 värvades den då 23-årige anfallare till allsvenska Djurgårdens IF. Hans första säsong i klubben slutade med att laget åkte ur Allsvenskan, för att året därefter ta steget direkt tillbaka då de vann Superettan och där Samuel vann den interna skytteligan med 12 mål på 22 matcher.

Inför säsongen 2001 blev Samuel värvad av dåvarande svenska mästarna Halmstads BK. Han lyckades dock aldrig riktigt bra i Halmstad och under säsongen 2002 flyttade han tillbaka till Djurgårdens IF, som han därefter vann SM-guld med två år på raken tillsammans med spelare som bl. a. Andreas Isaksson, Kim Källström och Johan Elmander.

Efter en utlåning till norska Stabaek IF under 2004 blev han året efter värvad till IFK Göteborg där han spelade under två säsonger.

2006 blev han återigen utlandsproffs då han under en säsong representerade den cypriotiska klubben Enosis Neon Paralimni FC.

Under hösten 2007 återvände han till Örebro och mellan 2008-2013 hann han med att, omskolad till vänsterback, representera Örebro SK i hela 166 matcher i Allsvenskan och i Superettan.

Karlslunds sportchef Andreas Östby är givetvis mycket nöjd med värvningen:

– Att få hit Samuel betyder mycket för oss på många nivåer. Som spelare har han otroligt fina kvaliteter och är ett fullblodsproffs uti fingerspetsarna. Han har en stor ryggsäck packad med erfarenhet från sin framgångsrika karriär inom elitfotbollen och är en naturlig ledare både på och utanför planen. Han kommer att vara otroligt nyttig för oss både som spelare och person, säger Östby.

Samuel har precis avslutat Svenska Fotbollförbundets tränarutbildning Bas Elit som riktar sig till spelare från svensk elitfotboll. Här har klubben och Samuel hittat en lösning som tillgodoser hans kvaliteter och ambitioner.

– I och med att Samuel har en vilja att utbilda sig till tränare tycker vi att vi hittat en bra lösning för båda parter. Han kommer vara en del av vår tränarstab med en roll som spelande assisterande tränare. På dagtid kommer han även att vara en av våra instruktörer på fotbollsprofilen på vår egen skola, Nya Karlslundsskolan, fortsätter Östby.

En lösning som redan har börjat bära frukt.

– Det är bara att se hur han redan, under denna korta period som han har varit här, tar hand om våra yngre spelare i A-laget, coachar dem i spelet och kommer med instruktionspunkter och tips. Det märks att han brinner för att vilja utveckla spelare, menar Östby.

Samuel Wowoah om övergången och nya klubben:

– Det är en familjär känsla som man får av KIF. Klubben har en välfungerande ungdomsverksamhet vilket är något som jag gillar och prioriterar högt i klubbens sätt att arbeta. För min del känns det bra att vi har kunnat hitta en lösning som jag känner kommer att bli riktigt bra. Det finns en hög ambitionsnivå kring seniorverksamheten med många duktiga och talangfulla spelare och det finns väldigt goda förutsättningar för att vi ska komma högre upp i tabellen i år än i fjol, säger Samuel.

– Som spelare tror jag att jag kommer kunna tillföra truppen rutin och erfarenhet från en högre nivå. Tanken med min tränarroll är bland annat att vara huvudtränare Mustafa Ismails högra hand ute på planen, och därmed på ett mer effektivt och snabbare sätt kunna förmedla våra budskap till spelarna, fortsätter Samuel.

– Det finns en bra blandning med rutin och talang i truppen, en spännande truppsammansättning som blir väldigt intressant att nu få vara en del av, avslutar Samuel.

Samuel Wowoah2
Samuel Wowoah och sportchef Andreas Östby

Läs också artikeln på NA: